دانش پیامد پرورش افکار ، مهارت ها و خلاقیت هاست بنابراین در مدارس به جای لبریز کردن ذهن دانش اموزان از اطلاعات باید روحیه ی پرسشگری و درک و بسط معنی و مفهوم را در آن ها ایجاد کرد 

ترجیح می دهید ذهن فرزند یا دانش اموز شما ظرفی پر از دانستنی ها باشد یا این که دانستنی ها را از اقیانوس افکارش نمایان سازد ؟

یکی از راه هایی که این هدف را میسر می سازد استفاده از شیوه ی پرسشگری سقراط است . سقراط فیلسوفی یونانی بود که از شیوه ی پرسشگری برای تعلیم و تربیت استفاده می کرد . روش پرسشگری سقراط از استنطاق (بازپرسی ) اغاز و به بن بست ختم می شود

سقراط پس از ان که مخاطب اش دیدگاهی را در مورد موضوعی مطرح می کرد با پرسش های پیاپی فرد را به سمت رد دیدگاه خودسوق می داد و فرد به بن بست ابهام و سردرگمی می رسید 

این که سقراط به مخاطبانش اثبات می کرد که دیدگاه ان ها اشتباه است در ظاهر ممکن است عملی تخریب کننده باشد اما نتیجه ی ان می تواند افزایش کنجکاوی فرد برای درک بهتر در مورد مسائل و تشویق به جست و جو باشد 

در به کار بردن شیوه ی پرسشگری سقراطی بهترین راهبرد این است که معلم انتقاد صریحی از عقاید دانش اموزان نداشته باشد و تنها هدف استفاده از این روش ایجاد روحیه ی پرسشگری و تفکر نقاد و کنجکاوی ان ها باشد 

اگر بتوانیم به درستی از پرسشگری سقراطی در اموزش استفاده کنیم ذهن کودکان قدم به قدم تا رسیدن به فراسوی دانش پیش خواهد رفت  

مدرسه کارگاه خِرَدپروری

پرسشگری ,ی ,ها ,سقراط ,دانش ,استفاده ,ی پرسشگری ,شیوه ی ,می کرد ,دانستنی ها ,در مورد

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پارسو وب سایت اداره بهزیستی شهرستان بابل ساحل موزیک | دانلود آهنگ جدید شاد و غمگین وبلاگ نویسی صبا فولاد تأمین آهن آلات پروژه‌های عمرانی و صنعتی بانک اطلاعات مشاغل پخت غذا به شکل نوین جوشکاری و تاسیسات ریزش مو هـــــک